onsdag 12. desember 2007

Fileter og kråkeboller igjen

Fileten går til: Kaia Storvik, journalist

Makrellfileter (beklager at jeg ikke hadde noen steinbitfilet tilgjengelig)
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive om verneplikt her i denne bloggen, for militæret har jo ingenting med barneomsorg å gjøre, men så dukket det plutselig opp en debatt i mediene som gjorde det tvingende nødvendig.

Kaia Storvik er journalist i Dagsavisens politiske redaksjon, og har skrevet en briljant kommentar sist lørdag om nøyaktig hvordan dette med menns verneplikt og kvinners fødsler IKKE har noe med hverandre å gjøre. (Så er den misforståelsen ryddet av veien en gang for alle.) Og om hvorfor verneplikt for kvinner er en naturlig konsekvens av og forutsetning for likestilling på andre områder. (Hvis man er for allmenn verneplikt, vel å merke. Det trenger man jo ikke være, men da får gutta få slippe også.)

Kråkebolla går til: KIWI, butikkjede

Kråkeboller
Jeg ser ikke mye på reklame-TV, det skal jeg innrømme, men jeg fikk skikkelig kråkebollelos da jeg tilfeldigvis så KIWIs nyeste tv-reklame på Zebra-kanalen før Livet under vann med Steve Zissou-filmen tirsdag kveld. Faktisk så alvorlig at jeg rett og slett ikke klarte å se filmen, men i stedet måtte skru av for å skrive om den hjernedøde reklamefilmen her på Steinbitpappa-bloggen. Den ca. tretti sekunder lange horrorfilmen handler i sin helhet om en tussete foreldrepermisjonsgruppe som er kjemisk fri for pappaer. Reklamens budskap overskygges totalt av både den fordummende framstillingen av mammaer (det er ikke pappaer som skal føle seg mest fornærmet, for å si det sånn) og av de koagulerte kjønnsrollene den formidler. God bedring til KIWI og Norgesgruppen – vi handler bleier andre steder inntil videre.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Uten å ha sett Kiwis reklamefilm, virker dette umiddelbart som to veldig riktige tildelinger. Og jeg er enig med Kaia Storvik: Dagens militærordning er en anakronisme.

Mr Jorgen sa...

Takk for kommentaren, Thomas!

Jeg har kommentert din sak i retur, siden jeg både følte meg litt unøyaktig gjengitt og samtidig har ganske klare standpunkter på dette med militær og sivil verneplikt for ett eller flere kjønn.

Anonym sa...

Det er vel Rema sin reklame? Er ikke budskapet det enkleste er ofte det beste?

Mr Jorgen sa...

Som sagt i bloggen, «Reklamens budskap overskygges totalt av både den fordummende framstillingen av mammaer (...)», så det kan godt være Rema 1000. Men jeg var ganske sikker på at det var Kiwi da jeg skrev innlegget. Og jeg ser såpass lite reklamefjernsyn at jeg ikke har sett reklamen flere ganger.

Jaja. Ammetåka rammer visst ikke bare kvinner. ;)